Ja hvordan sikre man sig lige den.? Den skal ikke være perfekt for mig men det skal den for Knirke. Jeg mistede jo min mor som 15 årig om min far som 25 årig. Efter min mors død har der for mit vedkommende aldrig været et fast sted at holde juleaften eller nogen faste personer at holde det med. Det har været til tilfældigt hvor jeg var. Jeg har holdt juleaften alverdens steder.

Men de bedste juleaftner som barn var hjemme og med min mormor og morfar storebror og forældre. Kan huske min mor gjorde meget ud af julen. alt fra vores kalender gaver til selve juleaften. Bordet blev fint pyntet og træet med. Julemanden kom forbi i løbet af dagen med en gave så de værste sommerfugle kunne ligge sig. Vi lavede konfekt i køkkenet i først nattøj og der blev spillet julemusik. Der blev taget sig god tid til gaver mens konfekt og kaffe blev indtaget og selve julen maden var fantastisk det ku min far finde ud af. Nogen gang var vi til julegudstjeneste midt på dagen.

De sidste år har jeg hver andet år holde hos min bror og hans familie og det andet med sviger familien. Man vil jo gerne holde med alle dem man holder af men nu har jeg indset at det er umuligt at efterkommes alle ønsker uden at det går på kompromis med ens egne.  Efter jeg er blevet mor og Knirke er blevet så stor er ønsket om at holde min egen juleaften med mine traditioner og måder og gøre det på og hygge fra morgen til aften blevet det altafgørende. Jeg vil gerne vække Knirke om morgen med julemusik sætte hende i køkkenet i nattøj og lave julekonfekt der skal spises om aften, rå hygge og pynte juletræ og ligge gaver under mm mm Men jeg må sande at hvis det skal ske så er det uden andre. Alle har jo hver deres ønske om hvem og hvor de vil være og der er så mange at tage hensyn til, det ene år er de der, det andet år der og året efter et helt tredje.

Så i år tror jeg faktisk vi bliver alene derhjemme. For mig gør det ikke det store men det er selvfølgelig lidt synd for Knirke hun ikke skal ha mere familie omkring sig. Men jeg vil i hvert fald gøre mit til hun får en fantastisk juleaften, så når hun blir voksen kan tænke tilbage med gode minder som jeg selv gør.

