Tags

, ,

Det med grød er en jungel, ikke så meget hvad men mere hvornår. Jeg har fået nogen rigtig gode bøger fyldt med lækre sunde opskrifter og viden omkring mad til babyer og børn. Begge bøger og Sundhedsstyrelsen anbefaler 6 mdr. Udfra at babyens tarmsysten ikke er færdigudviklet som 4 mdr. Og det kan være hårdt for de små maver. Den ene bog anbefaler 3 trins med først en lille ske fuld om dagen og så en spiseskefuld og til sidst en portion dette for maven men også for at sikre sig mod allergi. Synes de fleste starter op ved 4 mdr hvor man selvfølig får mælk ved siden af, 500-600 ml skriver bøgerne man ca skal ha ved siden af grød i starten. Der er mange der nævner og vælger grød og vælling tidligt fordi de vil ha baby til at sove igennem alle de bøger jeg læser skriver at det må ikke være grunden til man propper baby inden natten det kan gi rigtig ondt i maven og modsat effekt og at babyer som regl ikke sover igennem. Synes det er svært at vide hvornår det er rigtig at starte men Knirke er glad for sin mælk og havde maveproblemer længe ikke smertefulde men de var der så tør ikke starte ud for tidligt. Er blevet enige med SP at prøve at vente til hun er 5,5 mdr og så starte med smagsprøver der, nu hun 4 så nu må vi se om hun kan vente eller om det kommer til at passe meget godt. Det er jo så forskelligt fra barn til barn hvornår det er rigtig at starte. Men jeg har opskrifterne klart til at lave de lækreste hjemmelavede grød og mos til hende når hun er parat. Vi er enige om herhjemme at det er lige så nemt at lave det selv. Skal da ikke gøre mig hellig er sikker på jeg nok skal få hevet et par færdige glas ned af hylden et par gange når man er på farten men ellers vil vi selv lave det. Her er bøgerne jeg læser

20130205-222537.jpg

20130205-222544.jpg

