På hyggelig opfordring vil jeg prøve at beskrive en dag i Knirkes liv. Jeg starter lidt baglæns og fortæller fra jeg ligger hende i seng. I en lang periode var det næsten på slaget 20 at hun fik godnat flaske ca 180 ml og blev lagt til at sove, det var hende selv der omkring det tidspunk var klar til at sige godnat. Det er faktisk et rigtig fint tidspunkt for så har man lige som par et par timer at koble af i og være sammen i inden man selv går i seng. Man kan sige at jeg mærker ikke altid så meget til hendes lange søvnperiode da jeg først falder i søvn ved 22-23 tiden, men da jeg også er et morgen menneske gør det ikke så meget. Men når jeg kan ligge hende ved 20 tiden så sover hun som regl til 2-3 tiden, der begynder hun at øffe og møffe og smaske og så er det op og ud og lave flaske og så ind og gi hende de halvt i søvne, der drikker hun som regl mellem 120-150 ml, så blir hun bøvset af og så kan jeg faktisk ligge hende og så sover hun videre. Det tager ca 30 min for hende at drikke. Næste gang hun vågner er så ved 5-6 tiden, der kan jeg igen gi flaske denne gang er det også mellem 120-150 hun får spist. Jeg laver altid rigeligt og lader hende drikke til hun ikke vil mere. Igen blir hun lagt og sover så til 7-8 tiden og SÅ er hun frisk og klar på at stå op. Jeg gør det at jeg altid hopper i bad inden hun våger der om morgen, og er jeg selv træt så er hun faktisk god til bare at bli lagt i vores seng og ligge og høre musik uden at brokke sig mens jeg bader. Det er ikke altid hun vil ha mad der ved 7-8 tiden når hun vågner nogen gange vil hun andre ikke, men så er hun vågen 1-2 timer dog i det tidsrum får hun mad og det er som regel omkring 150 ml. Så sover hun alt mellem 20 min og 1 time så er hun oppe igen, og er igen vågen 1-2 timer ca. Det afhænger lidt af hvor meget aktivitet hun er udsat for i løbet af dagen hvor meget og ofte hun vil sove. Dage jeg er hjemme sover hun mindre end dage jeg er på farten med hende, pga de indtryk der trætter hende. ved 13 tiden går jeg som regel min tur med hende i barnevognen, og jeg går som regl 1 time til 1.5 hvor hun sover og inden jeg går får hun mad igen ca 150ml. Det er ikke altid hun spiser op. Så er hun vågen et par timer igen og ved 16-17 tiden får hun mad igen og så godnat falske med 20 tiden. Det er sådan ca hendes rytme. Vi har her den sidste uge haft et tiger spring vi tydeligt har ku mærke fordi hun ellers er så nem. Hun græder ikke meget men hun har haft brug for at falde i søvn på min arm det plejer ellers ikke være nødvendigt. For det meste spiser hun om dagen hver 3 time, og blir lagt kl 20 hvor vi siger godnat og så sover hun gerne 6 timer og så mad og så sove 4 timer. Det er dog sket nogen gange at hun er blevet træt før 20 og så blev det kl 19 hun er blevet lagt, det er som regel dage der er sket meget, eller hvor hun ikke har fået lange lure om dagen. Det er også sket 2 gange at hun har sovet fra 19-20 tiden til 5-6 tiden uden af vågne! Ja jeg har  så vågnet 50 gange fordi man ikke er vant til det 🙂 Men det er ikke noget der er blevet en vane og hvad der har gjort udfaldet ved jeg ikke helt. Men der er ingen tvivl om hun elsker at sove i en barnevogn uden for så det ærger mig jeg ikke har have, de gange vi har været hos min bror har hun stået og sovet i 2-3 timer men så lang tid orker jeg altså ikke gå tur synes de 5 km er langt nok i det her kolde vej. Jeg prøver dog at genskabe det lidt ved at putte hende som i liften og åbne vinduer i værelset men det er bare ikke det samme. Om natten tænder jeg forresten ikke lyset og taler ikke til hende for at mindske chancen for hun blir frisk og vågner. Der er ikke den store faste rytme hos hende endnu om dagen den sviger lidt men om natten synes jeg det er ret reglmæssigt. Jeg har i et tidligere indlæg noteret præcist kl. slæt en hel dag med hendes rytme så den kan man søge på. 🙂 men der var hun lidt yngre og lidt er forandret. Hun sover altid i sin egen seng der står ved siden af vores seng, både om dagen og natten. Det hænder dog at jeg efter flasken ved 5-6 tiden tager hende over i sengen for hyggens skyld i weekenden hvis vi alligevel er vågen. Da hun var helt ny g mave drillede hjalp det at ligge med hendes mave mod min så ku jeg på den måde få hende til at sove 1-2 timer mere. Men som hovedregl sover hun i sin egen seng og det kan hun godt li. Hun har aldrig været en der sov meget i løbet af dagen men et par lurer blir det til men længden varierer. Det blev et lidt langt indlæg men håber det gav svar og et indblik i Knirkes hverdag spise og sove rytmer. Eller så sig til så skal jeg prøve at være mere konkret 😉

